Irritation och känslan av att vara kränkt

Det kan finnas många känslor som står i vägen för att vi ska må så bra som möjligt, känna oss lyckliga och harmoniska och för att livet ska bli enklare att leva. Självklart ska vi känna oss arga om någon är dum men att fastna i ältande och känslan av att vara kränkt äter upp oss till slut. Det är en stor frihet att bli av med irritation och ilska och att kunna välja bort känslan av att vara kränkt. Tack vare det kan man frigöra kraft och energi som jag kan lägga på någonting som jag mår bra av.

Något som gör dig irriterad, tänk istället massa fina tankar med hela ditt hjärta.

Irritationsövning

Skriv upp en irritationslista med ett femtiotal objekt. Förklara varför.  Dra dig inte för att skriva upp personer som du samtidigt får dåligt samvete över att reta dig på. Meningen är att du ska få fram ett mönster och utifrån det forma redskap som du kan använda för att i framtiden undvika de negativa känslor som dessa personer och händelser för med sig. Övningen som denna hjälper oss att utvecklas och växa som människor. För att vi ska kunna bli irriterade på och känna oss kränkta av någon eller något krävs det att någonting hos oss själv är hotat. – När jag blir arg eller irriterad så är någonting hos mig själv hotad. 

Efter listningen är det bra att stanna upp en stund och försöka tänka kärleksfulla tankar om exempelvis den du stör dig på.

  • Om jag har ett ex som pratar nedväderande till och om mig, då blir min självkänsla hotad. Eller om min pappa inte tycker att jag är så duktig som han skulle önska att jag var, då blir också min självkänsla hotad. Om jag blir övergiven som barn av någon av mina föräldrar blir min självkänsla givetvis hotad av det.
  • Stolthet (om du känner dig kränkt) – Blir nedvärderad av någon framför någon du vill imponera på och visa din bästa sida för.
  • Känslomässig trygghet (om du känner dig rädd och osäker) – När man befinner sig med opålitliga människor kan man känna sig känslomässigt hotad. Samt vid situationer vid exempelvis större personalnedskärningar där man inte vet vilka som skall bli avskedade förstör den känslomässiga balansen.
  • Materiell trygghet (När någon tar dina saker eller pengar) – Gäller även när det finns risk för att vi ska drabbas av kroppslig skada.
  • Personliga relationer (bandet till människor vi tycker om och behöver)
  • Social ambition (hur vi tycker och upplever att det borde vara, våra åsikter) – När andra agerar mot våra önskningar och inte lever efter våra värderingar fast det inte är våra angelägenheter känner vi att våra sociala ambitioner är hotade.
  • Framtidsambition (våra framtidsdrömmar, hur vi hade tänkt oss att det skulle bli) – Ibland händer det att vi får käppar i hjulen för hur vi tänkt oss vår framtid. Låt oss säga att jag fick sparken från vår arbetsplats, då spricker en del av mina framtidsambitioner. Eller om min partner dumpar mig trots att jag fortfarande vill vara ihop med honom, då får jag inte den framtid jag hoppats på. Dessutom är ju flera saker hotade i det här fallet, exempelvis självkänsla och kanske en del av min stolthet. Det kan hända att min känslomässiga trygghet också blir hotad. Man brukar ha ganska lätt att se det här hos sig själv om man tänker efter en stund.

Övningar,

Bli av med skuld och skam

Andlighet

Ha ett mål och gör en målplanering

29 feb 2016

Comments powered by Disqus
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)