Immunförsvaret

Många har oturen att drabbas av förkylningar, influensa, trötthet och värk i lederna.  Det beror på att immunförsvaret blir försvagat. Därför är det bra på att se efter vad det är man äter. Handen på hjärtat, hur ser ditt dagliga matintag ut egentligen? Som tur är kan det göras förbättringar både snabbt och effektivt, ofta handlar det om små förändringar för att immunförsvaret ska stärkas som att välja rätt matvaror.

Citrusfrukter är klassiska källor till c-vitamin. Apelsin innehåller även andra nyttigheter förutom antioxidanter så innehåller apelsiner en liten mängd kalcium, som stärker skelettet, och kalium, som sänker blodtrycket. Det finns även en del kostfibrer som mättar effektivt. Ät gärna olika sorters frukter för att få i dig andra sorters näringsämnen. Det sägs vara lagom med 500g frukt om dagen.

Över 50 procent av kroppens immunförsvar är bundet till tarmfloran, och därför är det viktigt att de probiotiska bakterierna "vinner" över de skadliga bakterierna för att det inre immunförsvaret ska stärkas.

Yoghurt som innehåller bl.a. nyttiga, probiotiska bakterier. De klarar av att överleva i magsäcken och att få fäste i tarmarna. Provivas drickyoghurt kan drickas som den är, men den fungerar också att blandas i en smoothie eller att ringlas över en fruktsallad.  2-3dl/dag är lagom att få i sig av yoghurten den innehåller en hel del kalcium som stärker skelettet. Samtidigt finns det en liten del proteiner som bygger upp musklerna samt även flera olika B-vitaminer.  Andra sorters yoghurt med tillsats av probiotiska bakterier har samma effekt.

 

9 dec 2015

Comments powered by Disqus
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)