D-vitamin

Höst och vinter är en tid på året då man får jaga D-vitaminer. Vitaminet är väldigt viktiga för flera av kroppens funktioner tyvärr får många av oss här i norden brist av just D-vitaminer, och då är det självklart bra att ta tillskott. D-vitamin får man främst av solen samt animaliska livsmedel exempelvis fisk, ägg, kött och mjölkprodukter där det även är vitaminberikat. D-vitaminer kan man även hitta i svamp och alger. Men eftersom solens strålar är så sparsamma under höst och vinter får vi inte tillräckligt av solen. D-vitamin behövs för cellernas tillväxt och nervsystemet.

Vitamin-D är bra för skelettbildningen då det reglerar kalkbalansen i skelettet och tänderna, något som motverkar benskörhet (osteoporos) och karies.

D-vitamin motverkar muskelsvaghet och hjärt- och kärlsjukdomar och är bra även för hud och hår. D-vitamin förbättrar upptaget av mineraler och behövs för upptagandet av kalcium och fosfor i tarmen och anses vara bra för fettförbränningen då det hjälper kroppen att ta upp kalcium. Det reglerar även hormonbalansen, ökar produktionen av testosteron, höjer sexlusten och är bra för fertiliteten. Vitaminet har en förstärkande effekt på dopamin och noradrenalin.

D-vitamin är bra för immunförsvaret, det motverkar trötthet och depression och motverkar även förkylning och influensa. Det sägs fungera bra mot reumatism, akne, eksem, psoriasis och reglerar även immunförsvaret (behövs för T-cellerna en typ av vita blodkroppar) och motverkar inflammationer och cancer.

D-vitamin anses kunna hämma tumörtillväxt (bl.a. tjocktarmscancer) och utvecklande av MS (multipel skleros), Alzheimers, Parkinsson m.fl. D-vitamin är även bra mot leverproblem, förstoppning och närsynthet och förbättrar insulinkänsligheten och minskar risken för diabetes typ 2.

D-vitamin sägs även förbättra resultaten vid fysisk träning!

Brist på D-vitamin är inblandad i en mängd sjukdomar, forskningen hittar hela tiden nya samband. Tidiga symptom på brist av D-vitamin kan vara trötthet, smärtor i händer, armar, fötter och ryggslut. Bristen kan även leda till förkylning, influensa, retlighet, depression, psykoser, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi), hudsjukdomar (psoriasis), fetma (bukfetma), diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar, blodproppar, dålig aptit, lever- och tarmsjukdomar.

Stor brist på D-vitamin kan leda till engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis). Det forskas på D-vitamin kopplat till sjukdomar, det har visat sig att D-vitaminbrist är överrepresenterade vid sjukdomar som: Alzheimers, Parkinsons sjukdom, MS, barndiabetes, tjocktarmscancer, fetma, autism, utvecklingsstörning, schizofreni, autism och depression. Även ökad dödsorsak av ålder, sjukdomar som demens, IBS, Crohns sjukdom, tuberkulos, diabetes typ 2 och cancer kan förvärras av D-vitaminbrist eller har D-vitaminbrist som grund.

Du hittar D-vitaminer hos:

och

8 nov 2015

Comments powered by Disqus
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)