Anslagstavlan

Antioxidanter och vitaminer

Är vanliga ingredienser i hudvårdsprodukter. Visste du att samma ämnen kan göra större nytta när de får verka inifrån kroppen.

De fria radikalerna angriper kroppens celler och är största boven bakom ett förtida åldrande och flertalet sjukdomar. Fria radikaler är ett samlingsnamn på skadliga molekyler som påverkar kroppens celler negativt. De bildas som en biprodukt när vi andas, tränar och äter. De är därmed omöjliga att undvika.

Antioxidanter hjälper oss att oskadliggöra radikalerna och säkra på så sätt en friskare kropp och vackrare hud.

Särskilt kraftiga atioxidanter är vitamin A och vitamin E som har ett dokumenterat god inverkan på hudens förnyelseprocess och vårt utseende. Du hittar vitamin A i bland annat i nötter, mandlar och blåbär. Blåbär, jordgubbar och vinbär är alla exempel på naturliga skatter för hyn.

Torr och fnasig hud kan bero på vitaminbrist, något du enkelt motverkar genom att äta rätt kost. Genom att äta grönsaker som är rika på karoten, som morötter, spenat, papaya och gul paprika ger du huden en naturlig boost. Kroppen omvandlar nämligen betakarotenet till A vitamin, och en finare solbränna får du på köpet.

Omega 3 och omega 6 är viktiga fettsyror för hela kroppen och inte minst för hyn man kan säga att det smörjer innifrån och ut och förhindrar fina linjer och rynkor. Omega 3 hittar du i fet fisk som lax och makrill, vegetabiliska källor är valnötter och linfrön. Omega 6 finns i vegetabiliska oljor som olivolja och rapsolja.

Med stigande ålder avtar hudens kollagenproduktion, med rynkor och slappare hud som följd. Många antiaging produkter lovar en ökad kollagenproduktion, men du kan lika gärna hämta effekten direkt från skafferiet. Vitamin C triggar kroppensproduktion av kollagen, så njut av apelsinjuice, kiwi, broccoli och paprika. Tänk på att vitaminer är vattenlösliga, så en jämn tillförsel är att föredra eftersom överskottet snabbt lämnar kroppen.

En liten djupdykning i begreppet antioxidanter

Att de är av godo vet de flesta men hur fungerar de egentligen. För bara några år sedan var antioxidanter relativt okänt ord men nu för tiden dyker det frekvent upp i media och reklam som på livsmedelsförpackningar. Antioxidanter är ett samlingsnamn på ett antal ämnen, där några är vitaminer, vissa är mineraler och andra är färgämnen i bär, frukt och grönsaker. Den gemensamma nämnaren är att de har gynnsam inverkan på hälsan genom deras förmåga att neutralisera fria radikaler.

Fria syre radikaler bildas främst när vi andas som en biprodukt vid syreupptagning. Dessa molekyler har en negativ inverkan på kroppens hälsa. De kan starta processer, så kallad oxidativ stress, som på sikt leder till inflammatoriska tillstånd och infektioner. Oxidativ stress påskyndar också åldersprocessen, både i och utanpå kroppen, och misstänks ligga bakom vissa canserformer och hjärt-kärlsjukdomar.

Stress, sjukdom och hårt fysiskt arbete kan dessutom öka frisättningen av fria radikaler. Antioxidanter är de fria radikalernas naturliga fiende och en antioxidant-rik kost kan neutralisera den negativa hälsopåverkan som de bråkiga molekylerna orsakar.

Livsmedel som är naturligt rik på vitamin E och vitamin C, beta-karoten, lykopen, lutein och selen är bra då de ingår i enzymer med antioxidativa funktioner.

Bra exempel är broccoli, nypon, paprika, blomkål, blåbär, äpplen och tomater. Citrusfrukter, bladgrönsaker och morätter är andra färgstarka alternativ, som är rika på karotenoider - en grupp fettlösliga antioxidanter.

Även flavonoider och andra fenoliska ämnen fungerar som antioxidanter. Dessa finns bland annat i grönsaker och frukt, te, kaffe, och vin. Kryddor som kanel och chili kan också boosta antioxidantförrådet i kroppen.

Genom att äta så färglatt som möjligt förser du kroppen med ett brett spektra av de viktiga antioxidanterna. Lägg gärna till fullkornsprodukter med havre, som också besitter samma hälsofrämjande egenskaper. Färgen på grönsakerna avslöjar ofta vilka antioxidanter som döljer sig under skalet.

(Källa: måbra,netdoktorn,livsmedelsverket,wikipedia)

Färgkoden

En färgstark portion på tallriken

Betyder oftast en riktig laddning med vitaminer och viktiga antioxidanter. Färgen avslöjar också vilken typ av antioxidant du kan förvänta dig av maten. Variation är a och o när det gäller intaget av frukt och grönt. En tomat och ett äpple om dagen täcker knappast behovet av alla de vitaminer, mineraler och framför allt antioxidanter som du behöver för att hålla dig frisk.

GRÖNT 

Gröna frukter och grönsaker är laddade med fytokemikalier, kända för att bland annat förebygga cancer. Samma effekt har också antioxidanterna lutein och zeaxantin, som kännetecknas av den gröna färgen. Dessa hjälper också till att bevara synen.

Ät gärna: Kronärtskocka Sparris Avocado Broccoli Kiwi Romansallad

GULT 

Är dina favorit frukter gula? Då har du en vana att äta hudvårdsprodukterna! Gul frukt och grönt är nämligen fulla av C-vitaminer, som underhåller både kropp och hud och ger ett mycket gott skydd mot fria radikalier.

Ät gärna: Päron Ananas Citron

ORANGE 

Naturligt orangefärgade livsmedel signelar ett innehåll av betakaroten. Förutom att ge din hud ett naturligt solskydd och fin färg, får också immunförsvaret en riktig boost av färgen. Betakaroten hjälper till nämligen kroppen att bekämpa fria radikalier, orsaken bakom för tidigt åldrande och många sjukdomar.

Ät gärna: Persika Aprikos Morot

LILA

Antocyaniner återfinns i alla lila frukter och grönsaker. Studier visar att dessa skyddar kroppens celler mot fria radikalier och därför kan ha en stark åldersbekämpande effekt.

Ät gärna: Druvor Blåbär Rödkål

VIT

Quercetin och allicin är två ämnen som finns i bland annat lök. Dessa stärker imunförsvaret och kan också skynda på tillfriskningen från exempelvis förkylningar. På lång sikt kan de också ha en god inverkan på hjärtat. Antioxidanten sulforafan, som bland annat finns i blomkål, sägs kunna motverka cancer.

Ät gärna: Lök Vitlök Blomkål

RÖTT

Röda frukter-bär-grönsaker är oftast rika på lykopen, en kraftfull antioxidant som bland annat finns i tomater. Lykopen minskar risken för hjärt och kärlsjukdomar, cancer och benskörhet. Värme gör antioxidanterna ännu mer effektiva, så en tomatsås är ett mycket bra alternativ för att tillgodose behovet. Röda bär är rika på flavonoider som skyddar kroppens celler mot fria radikalier och bidrar till att hålla hjärnan i trim på äldre dar.

Ät gärna: Paprika Chilipeppar Jordgubbar Tomater

(Källa: kk.no. måbra.com)

 

Maten som ger dig vacker hud

Naturliga ämnen i olika livsmedel kan göra underverk för din hud. Receptet för en frisk hud börjar med en bra diet med hälsosamma fetter, tillräckligt med protein och mycket frukt och grönsaker. Här har sajten prevention.com sammanställt din inköpslista för en vackrare hy:

Romanosallad

Romanosallad innehåller viktiga A-vitaminer, som ökar cellförnyelsen och ger nytt liv åt huden. A-vitaminer ger bra effekt vid torr och åldrande hud samt vid hudproblem som acne och psoriasis.

Tomater

Röda livsmedel skyddar huden från att bli röd och bränd. Tomater är fulla av lykopen som, enligt en studie, kan ge ökat skydd mot solbränna. Tomater kan också minska fina linjer i huden.

Jordgubbar

En liten skål med jordgubbar ger dig dagens dos av C-vitaminer – som ökar produktionen av kollagen, som i sin tur gör huden mjuk och fast. Jordgubbar kan även göra huden mindre torr.

Ägg

Lutein och zeaxantin är två antioxidanter som finns i ägg. De skyddar mot UV-skador som kan ge rynkor och pigmentfläckar.

Mandlar

En handfull mandlar varje dag ökar nivåerna av E-vitamin, en av de viktigaste antioxidanterna för bra hud. Den förebygger rynkbildning och leverfläckar samt hjälper till att läka hudbristningar och ärr efter sår.

Valnötter

Valnötter är rika på omega-3, som håller huden fuktig och smidig.

Olivolja

En matsked olivolja om dagen kan hålla huden smidig. Olivoljans fettsyror kan även hjälpa till att skydda mot solskador.

 Tips om du vill förbättra din hälsa Hälsoinspiration!

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)